Jdi na obsah Jdi na menu
 


Úvod a tipy na vyhledávání

6. 10. 2007

Internet je ohromné skladiště informací o čemkoli. Je to výborný zdroj informací nejen pro studenty, jde jen o to umět hledat. A umět dobře hledat, znamená používat různé druhy vyhledávačů (nehledat pouze pomocí Seznamu) a využívat možnost rozšířeného vyhledávání.

 

 

 

Vybrat si můžete ze dvou hlavních typů vyhledávačů (anglicky search engine, čti sérč endžin) - katalogové a fulltextové, které se od sebe liší způsobem vyhledávání a kterých existuje celá řada.

 

 

 

Katalogové vyhledávače hledají mezi stránkami, které jsou zařazeny do katalogu. Nejznámějším českým katalogovým vyhledávačem je právě Seznam.

 

 

 

Ve výsledku vyhledávání může tedy zobrazit méně odkazů než např. Google, který je nejznámější fulltextový vyhledávač, což znamená, že hledá ve všech textech, které jsou na internetu vystaveny.

 

 

 

Pro každé vyhledávání se hodí jiný druh vyhledávače.

 

 

 

Pro hledání firmy, organizace či společnosti je vhodnější použít Seznam, jehož odkazy jsou dělené podle tématických oblastí a také podle místa – můžete tedy přesně specifikovat, co hledáte.

 

 

 

Příklad:

 

Seznam ® Školy ® Jazykové školy ® Středočeský kraj ® Nymburk

 

 

 

Pokud hledáte informaci o nějakém konkrétním tématu, pak je vhodnější zadat hledaný výraz do některého fulltextového vyhledávače – třeba do nejznámějšího Googlu.

 

 

 

Příklad:

 

Chcete-li zjistit, kdo řekl citát myslím tedy jsem, vložte tento celý výraz do Googlu a poté do Seznamu.

 

 

 

Oba vyhledávače vám nabídnou řadu odkazů na stránky, na kterých se tento celý výraz objevuje, přičemž Google našel kvalitnější, relevantnější stránky týkající se jeho autora – filosofa Réné Descarta.

 

 

 

Seznam nabízí odkazy na stránky, které jsou v jeho katalogu a které obsahují tento citát – většinou stránky s citáty a osobní stránky, na nichž autor tento citát použil.

 

 

 

Poté zkuste zadat citát do dalších fulltextových vyhledávačů – www.jyxo.cz, www.altavista.cz, www.euroseek.com, www.hotbot.com – uvidíte, že výsledky se liší.

 

 

 

Příklad:

 

Zkuste zadat do různých vyhledávačů své celé jméno (i s háčky a čárkami) a porovnejte výsledky vyhledávání.

 

 

 

Při tomto vyhledávání (tzv. vygooglování) zjistíte, že vyhledávače vyhledají např. i vaše příspěvky v nejrůznějších diskusích (pokud jste se podepsali svým jménem).

 

 

 

Tento jednoduchý test údajně stále častěji dělají nejen budoucí zaměstnavatelé se jmény zájemců o práci, ale i třeba lidé před první pracovní či osobní schůzkou. Hlídejte si proto, jakou stopu na internetu zanecháte – nevystavujte příliš osobní fotografie (z různých večírků), které mají vaše jméno v názvu či popisku.

 

 

 

Z odstraňování nežádoucích zmínek na internetu se stal už byznys – americká firma Reputation Defender http://www.reputationdefender.com/ nabízí vypracování souhrnu všech informací, které o nich na internetu jsou, a vyjednává s majiteli stránek o stažení obsahu, označeném klienty za nežádoucí. Zájem o tuto služby je prý obrovský.

 

 

 

Tipy pro rychlé a efektivní vyhledávání

 

 

  • Upřesnit to, co hledáte – v případě, že vyhledávač nabízí možnost Pokročilé vyhledávání, využijte jí

     

  • Upřesnit svůj dotaz můžete i pomocí těchto znaků:

     

 

Uvozovky – pokud dáte určité spojení do uvozovek, vyhledávač vyhledá jen stránky, které obsahují všechny výrazy (např. „Jan Novák“)

 

 

+ nebo „AND“ - vyhledá stránky obsahující slovo „jan“ i stránky obsahující slovo „novák“

 

 

(minus) – pokud chcete určitý výraz zakázat, např. hřiště-dětská

 

 

OR - vyhledávač vrátí adresy těch stránek, které obsahují alespoň jedno ze zadaných slov (jan OR novák)

 

 

 

  • Je jedno, zda píšete velká nebo malá písmena – vyhledávače je nerozlišují