Jdi na obsah Jdi na menu
 


Slovník výrazů pro tvorbu webu

3. 10. 2007

Při tvorbě stránek se z vás stávají webeditoři (ti rozhodují o struktuře stránek – tedy jejich rozdělení do rubrik, o titulcích, perexech, vybírají fotografie) a zároveň novináři (ti dodávají čtenářsky přitažlivé texty). V publikačních systémech se proto setkáte s výrazy, které se používají při tvorbě webových stránek i v novinařině. Pročtěte si proto slovník výrazů pro tvorbu webu.

 

 

Záhlaví stránky - hlavička

Horní část webové stránky, měla by být jednotná pro všechny stránky webu a obsahovat název stránek. Může obsahovat logo a krátký a výstižný slogan, který informuje o obsahu stránek a zároveň by měl návštěvníka zaujmout.

 

Název stránky

 

Zobrazuje se v záhlaví a většinou i jako titulek v internetovém prohlížeči (úplně nejhornější lišta otevřeného okna s internetem). Název stránek je velmi důležitý nejen pro návštěvníky, kteří se podle něj rozhodují o dalším setrvání na stránkách, ale i pro vyhledávače – měl by proto obsahovat slovní spojení, podle kterého by vás lidé na internetu mohli snadno vyhledat.

 

Klíčová slova (Keywords, či kívords)

 

Jsou slova, která přivedou na vaše stránky návštěvníky, které si přejete, kteří hledají právě to, o čem vy píšete na svém webu. Pokud si vytváříte web v některém z bezplatných publikačních systémů, uvádíte v základním nastavení klíčová slova spolu s názvem svých stránek.

Podle nich později vyhledávače zobrazují vaši stránku – a zejména pro komerční weby je velmi důležité pořadí ve výsledku vyhledávání, neboť se jedná o neplacenou a velmi účinnou reklamu.

Pořadí ovšem neurčují pouze klíčová slova - to by bylo příliš jednoduché, a nemuseli by existovat odborníci na SEO – optimalizaci pro vyhledávače, kteří vám za hodně peněz poradí, jak se dostat ve výsledních vyhledávání co nejvýše.

O pořadí rozhoduje také skutečný obsah stránek, jejich pravidelná aktualizace a konkurence v oblasti, o níž pojednávají vaše stránky. Pokud se jmenujete Jana Nováková, bude mnohem náročnější vaše stránky dostat na přední místa ve výsledcích vyhledávání než např. Lilianu Ormovou, jejíž jméno je méně běžné.

Tak je to i s oborem, ve kterém např. podnikáte – na internetu se to hemží firmami zabývajícími se "tvorbou webu", a je proto velmi těžké dostat se „nahoru“, což nemusí být problém pro firmu nabízející "doškové střechy" či "ručně pletené ponožky".

I když své stránky svěříte do rukou profesionálům, měli byste jim nabídnout seznam klíčových slov, která považujete ve spojení se svým podnikáním za důležitá a podle kterých si myslíte, že vás lidé budou na internetu vyhledávat.

 

Do klíčových slov patří kromě samostatných slov (autorádia), i víceslovné výrazy (instalace autorádií), varianty bez diakritiky (autoradia), synonyma či anglické výrazy (car hifi), zkratky, hovorové i slangové výrazy a překlepy (atorádia). Klíčová slova volte od obecných výrazů (autorádia) ke konkrétnějším (autorádio Kenwood KDC-W9537).

 

Menu či Navigace (Navigační menu)

 

Nejčastěji je umístěno v horní části stránky horizontálně pod záhlavím nebo po levé stráně vertikálně. V některých šablonách jsou navigace dvě – jedna vertikálně nalevo a druhá napravo – záleží na vás, jakému rozvržení stránky dáte přednost.

Navigace je velmi důležitá pro návštěvníky – je to jakýsi průvodce po stránkách, který usnadňuje jejich prohlížení. Proto by měla obsahovat výstižné názvy rubrik – do kterých by měly být vaše  články logicky roztříděné. Rubriky by měly být v navigaci řazeny pole určitého systému (např. podle témat či podle data). Navigace by měla vždy obsahovat odkaz na úvodní stránku (homepage).

 

Homepage (Úvodní či domovská stránka)

 

Je titulní stránka, na které se návštěvníci mají co nejrychleji dozvědět, jaké stránky navštívili a co vše na nich najdou. Vzhled a obsah úvodní stránky rozhoduje o tom, zda návštěvník na stránkách zůstane a bude si je dále prohlížet, nebo zda odejde na jiné. ( A to údajně stihne do 5 vteřin...)

 

Drobečková navigace

 

Zobrazuje se v drobném písmu vždy horizontálně pod záhlavím – nad samotným obsahem stránek. Je vhodná pro rozsáhlejší prezentace, na kterých informuje návštěvníky o tom, kde se právě nacházejí, a zobrazuje cestu od úvodní stránky.

(Drobečková se jmenuje podle pohádky o Perníkové chaloupce, ve které si chtěl Jeníček drobečky vyznačit cestu, aby později trefili s Mařenkou domů).

Příklad:

Nacházíte se zde: Úvod > Dovolená >  2007 > Řecko

 

Popisek

 

Popisky u fotek napomáhají jejich vyhledatelnosti, pro kterou není určující jen název souboru, pod kterým fotku na web vystavujete (např. barunka.jpg či 00023.jpg).

 

Zápatí (patička či footer, čti fútr)

Ukončení stránky, které obsahuje informace o copyrightu (Obsah těchto stránek lze rozšiřovat pouze se svolením majitele), stáří stránky (např. 2001-2007), odkaz na autora a správce.

Příklad:

© 2005 - 2006 eStránky.cz

 

Titulek (headline, čti hedlajn)

Titulky nepodceňujte! Titulky články „prodávají“, měly by zaujmout, pobavit, provokovat – a hlavně - měly by čtenáře přivést ke čtení celého článku. Vymyslet krátký, výstižný a vtipný titulek není vůbec jednoduché, ale stojí za to lámat si hlavu, protože si tak posilujete své stylistické a jazykové schopnosti. Jejich vymýšlení můžete brát jako hru s jazykem.

Příklad:

Psaní titulků: Řekněte vše, ale stručně

 

Perex (První odstavec, obvykle tučným písmem)

Perex je upoutávkou na článek, která by měla čtenáře přitáhnout k přečtení celého článku - měl by stručně vystihnout podstatu článku.

Titulky a perexy se zobrazují jako seznam článků v jednotlivých rubrikách – je proto vhodné si hlídat, aby se v nich neobjevovala stejná slova a aby byly opravdu výstižné a přilákaly návštěvníky ke čtení či prohlížení fotogalerií.

FAQ (čti fak)

Tato zkratka se objevuje na řadě webových stránek a skrývá nápovědu (FAQ je anglická zkratka pro  „Frequently Asked Questions“, což lze přeložit jako často kladené otázky). Ve „faku“ najdete odpovědi na otázky, které by vás mohly k danému tématu napadnout.

Příklad: http://www.estranky.cz/faq

Banner (reklamní proužek, čti baner)

Obrázek, který je reklamním místem na webových stránkách. Nejčastěji bývá umístěn v horní části stránek (nejběžnější je rozměr 468x80 pixelů) a po stranách. Bannery se většinou „hýbají“, proto bývají ve formátu .gif (uložené jako animovaný .gif) či .swf (vytvořené pomocí technologie Flash).

Při využívání freewebů vám provozovatelé tyto bannery automaticky umístí na stránky (je to vlastně „poplatek“ za službu zdarma).

Bannery mohou vaší firmě zajistit reklamu na internetu – její cena se liší podle umístění a velikosti banneru, někdy závisí na počtu jeho shlédnutí.

Příklady velikostí bannerů:

Inzerce na iDnes

Odkazy:

Slovník internetových výrazů

Internetové výrazy vysvětluje internetová agentura Symbio.